Μενού Κλείσιμο

Λόγοι Περί συκοφαντίας

  • Χαίρετε και αγαλλιάσθε, όταν είπωσι παν πονηρόν ρήμα καθ’ υμών ψευδόμενοι ένεκεν εμούότι ο μισθός υμών πολύς εν τοις ουρανοίς. [Χαίρετε και γεμίστε από αγαλλίαση, όταν ψευδόμενοι, πουν παντός είδους κακολογίες και κατηγορίες εναντίον σας, επειδή πιστεύετε σε Μένα, διότι η ανταμοιβή σας στους Ουρανούς θα είναι μεγάλη.] (Κατά Ματθαίον 5,11-12)
  • Όταν μας δουν οι δαίμονες, ότι καταφρονούμε τα πράγματα του κόσμου τούτου, με σκοπό να μη μισήσουμε για χάρη τους ανθρώπους και έτσι ξεπέσομε από την αγάπη, τότε ξεσηκώνουν εναντίον μας συκοφαντίες, για να μισήσουμε τους συκοφάντες, μη υποφέροντας τη λύπη που μας προξένησαν. (Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής)
  • Δεν υπάρχει βαρύτερος πόνος της ψυχής, από τη συκοφαντία και κανείς δεν μπορεί να μείνει αδιάφορος όταν συκοφαντείται, παρά μόνο εκείνος, που στρέφει τα μάτια του στο Θεό. Όσο εσύ προσεύχεσαι με την ψυχή σου, για χάρη εκείνου που σε συκοφάντησε, τόσο και ο Θεός πείθει για την αθωότητά σου, όσους σκανδαλίστηκαν λόγω της συκοφαντίας. (Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής)
  • Καθώς ο διάβολος ονομάστηκε διάβολος, διότι διαβάλλει, έτσι και οι προδότες και συκοφάντες, ονομάζονται διάβολοι, διότι διαβάλλουν και κατηγορούν τους αθώους ανθρώπους, ως πονηρούς και διεστραμμένους. (Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης)
  • Σε κακολόγησε κάποιος και σε κατηγόρησε; Είτε είναι αληθινά αυτά, είτε είναι συκοφαντία, σου έπλεξε το πιο μεγάλο στεφάνι, αν αντέξεις με πραότητα την κακολογία. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Αυτός που διαβάλλει τον πλησίον του, είναι σαν να τρώει αδελφικό κρέας, γιατί του τραυμάτισε πρώτα την υπόληψη και στην συνέχεια, του κατάφερε με διαβολικά λόγια, άλλα χίλια κακά. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Εμείς δεν πρέπει να στενοχωρούμαστε όταν μας συκοφαντούν, αλλά μόνο όταν αυτό είναι αλήθεια. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Δεν είναι δυνατόν να μην ταράσσεται κάποιος, όταν συκοφαντείται και αβάσιμα κατακρίνεται. Είναι αδύνατον να μην υποφέρει, από την τόση αδικία. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Οι άνθρωποι της πλάνης και του ψεύδους συνηθίζουν να συκοφαντούν τους ανθρώπους της αλήθειας, αποδίδοντάς τους τα δικά τους ελαττώματα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όταν κάποιος συκοφαντεί άλλον, που εν προκειμένω είναι αθώος, επισύρει για τον εαυτόν του την τιμωρία εκείνων, που διέπραξαν την αποδοθείσα πράξη. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όταν συκοφαντηθούμε ή αδικηθούμε, από πονηρούς και κακούς ανθρώπους, οι οποίοι διαστρέφουν την αλήθεια, εάν μπορούμε, καλά είναι να μην θέλουμε να δικαιωθούμε από τους ανθρώπους, όταν η αδικία αφορά μόνο το άτομό μας. Ούτε και να πούμε: ”να το βρουν από το Θεό”, γιατί και αυτό είναι κατάρα. Καλά είναι να τους συγχωρέσουμε με όλη την καρδιά μας και να παρακαλέσουμε τον Θεό να μας δυναμώσει, να μπορέσουμε να σηκώσουμε το βάρος της συκοφαντίας και να συνεχίζουμε την πνευματική ζωή (στην αφάνεια) και ας συνεχίζουν οι άνθρωποι (αυτοί) να κρίνουν και να κατακρίνουν, διότι συνέχεια με τον τρόπο τους, μας ετοιμάζουν χρυσά στεφάνια για την αληθινή ζωή. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Μακάριοι και τρισμακάριοι είναι αυτοί, που θεωρούνται μπρούντζος στα μάτια των ανθρώπων, από την κακή διαφήμιση που τους κάνουνε κακοί άνθρωποι, ενώ αυτοί είναι χρυσάφι καθαρό, είκοσι τεσσάρων καρατίων… (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Μακάριοι όσοι χαίρονται, όταν τους κατηγορούν αδίκως, παρά όταν τους επαινούν δικαίως για τον ενάρετο βίο τους. Εδώ είναι τα σημάδια της αγιότητος και όχι στον ξερό αγώνα των σωματικών ασκήσεων και τον μεγάλο αριθμό των αγώνων, που όταν δεν γίνονται με ταπείνωση και με σκοπό την απέκδυση του παλαιού μας ανθρώπου, μόνο ψευδαισθήσεις δημιουργούν. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Συκοφαντία είναι η ψεύτικη κατηγορία. Ο συκοφάντης είναι ψεύτης και η γλώσσα του είναι σαν το δηλητήριο του σκορπιού και μισεί την αλήθεια. Ο συκοφάντης είναι αμετανόητος στο έργο του, εφευρίσκει ψέματα και διαβάλλει τα πάντα. Χαίρεται τόσο πιο πολύ, όσο το έργο του ευδοκιμεί. Η συκοφαντία κυρίευσε νέους και γέρους, άρχοντες και δυνάστες. (Άγιος Νεκτάριος)
  • Εάν πράγματι είσαι ταπεινόφρων, δοκίμασε τον εαυτό σου αν δεν σε πιάνει ταραχή όταν σε συκοφαντούν και σε αδικούν. (Άγιος Ισαάκ ο Σύρος)
  • Όποιος υπομένει με ταπεινοφροσύνη τις εναντίον του κατηγορίες (χωρίς να φταίει)-συκοφαντίες, αυτός έφτασε στην τελειότητα, και θαυμάζεται από τους Αγίους Αγγέλους. Γιατί καμιά άλλη αρετή δεν είναι τόσο μεγάλη και δυσκατόρθωτη. (Άγιος Ισαάκ ο Σύρος)
  • Το άδικο στόμα, με την προσευχή σφραγίζεται. (Άγιος Ισαάκ ο Σύρος)
  • Οι συκοφάντες αδικούν 3 πλευρές: τον εαυτόν τους, γιατί ψεύδονται, αυτούς που τους ακούν, γιατί συναρπάζοντάς τους, τους εξαπατούν και αυτούς που διαβάλλουν, γιατί αδικούν την αγαθή τους υπόληψη και τιμή. (Μέγας Βασίλειος)
  • Στην άκρη μιας λίμνης, είχαν κατεβεί μερικά περιστέρια. Λίγο πιο πέρα, αναπηδούσαν έξω από το νερό παίζοντας ένα – δύο βατράχια. Κάποιο παιδάκι, έριξε κατά εκεί μια πέτρα. Τότε, τα μεν περιστέρια πέταξαν και υψώθηκαν στον ουρανό, οι δε βάτραχοι βούτηξαν στο νερό και δεν ξαναφάνηκαν. Μια συκοφαντία, είναι σαν μια πέτρα που πέφτει και μπορεί να έχει δύο αποτελέσματα: Αν είμαστε ένοχοι, θα βουλιάξουμε εξαιτίας της, όπως βούτηξαν οι βάτραχοι σ’ εκείνο το τέλμα. Αν, όμως είμαστε καθαροί, θα γίνει αφορμή, να βρεθούμε πιο ψηλά, όπως τα περιστέρια. (Μέγας Βασίλειος)
  • Ο Κύριος δεν έζησε ανάμεσα στους ανθρώπους για να τους σπιλώσει, αλλά για να τους καθαρίσει. Δεν σπίλωσε ποτέ κανένα, απεναντίας καθάρισε όλους όσοι επιθυμούν να καθαριστούν. Τι όνειδος αυτό για πολλούς από εμάς, οι οποίοι κοπιάζουμε να καθαριστούμε και διπλά κοπιάζουμε για να λερώσουμε άλλους! Στους ίδιους τους αδελφούς μας πετάμε λάσπη. Ακόμα και ο Χριστός δακρύζει, όταν βλέπει, πως εμείς λερώνουμε με τη λάσπη της συκοφαντίας, εκείνους, που ο Ίδιος με το δικό Του Αίμα καθάρισε. (Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς)
  • Πιστέψτε ακράδαντα, πως υπομένοντας την άδικη κατηγορία, αξιώνεστε να συμπεριληφθείτε στη χορεία των μαρτύρων. Δεν πρέπει να χαίρεστε γι’ αυτό; Απεναντίας, αφήνοντας την καρδιά σας να κυριεύεται από τη λύπη και το παράπονο, εκμηδενίζετε την άξια και την ωφέλεια του Θείου δώρου. (Άγιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος)
  • Σας συκοφάντησαν άδικα; Υπομένετε καρτερικά. Θα θεωρηθεί αυτό επιτίμιο για εκείνα που πραγματικά φταίτε. Από την άποψη αυτή, η συκοφαντία είναι μία Πρόνοια του Θεού για εσάς. Πρέπει λοιπόν να έχετε ειρήνη με τους συκοφάντες σας, όσο και αν αυτό σας φαίνεται δύσκολο… (Άγιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος)
  • Σας συκοφάντησαν. Δεν είστε ένοχος. Οφείλετε, ωστόσο, να υπομείνετε τη συκοφαντία μεγαλόψυχα. Και η υπομονή σας αυτή θα είναι ο κανόνας, το θεραπευτικό επιτίμιο, για παράπτωμα που διαπράξατε και για το οποίο είστε ένοχος. Μέσα στη συκοφαντία, επομένως, είναι κρυμμένο το έλεος του Θεού. Γι΄αυτό οφείλουμε να αντιδρούμε με αυταπάρνηση στα εμπαθή αισθήματά μας. Έτσι εξαφανίζονται και οι θλίψεις. Η εμπάθεια, βλέπετε, είναι που γεννάει τη θλίψη. Γνωρίζω πόσο δύσκολα υποφέρεται η συκοφαντία. Είναι λάσπη – μα λάσπη ιαματική. Υπομονή! Αργά ή γρήγορα θα λήξει η δοκιμασία. Ο Γιατρός των ψυχών θα αφαιρέσει το τσουχτερό κατάπλασμα. Συκοφαντούσαν και τον Κύριο: «Ιδού άνθρωπος φάγος και οινοπότης, τελωνών φίλος και αμαρτωλών» (Ματθ. 11:19). «Δαιμόνιον έχει και μαίνεται» (Ιω. 10:20). Τι μεγάλη δόξα, να μετέχουμε στα παθήματα του Χριστού!… (Άγιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος)
  • Όταν σε συκοφαντούν και νοιώθεις ταραχή στην καρδιά, θα πει πως η υπερηφάνεια ζει μέσα σου και η οποία πρέπει οπωσδήποτε να απομακρυνθεί από εκεί, με πράξεις εξωτερικές, ταπεινωτικές. Μην εκνευρίζεσαι όταν σε χλευάζουν, μην κακιώνεις εκείνων που σε μισούν και σε συκοφαντούν, αλλά να τους αγαπάς, σαν να ήταν γιατροί που τους έστειλε ο Θεός, για να σε διδάξουν την ταπείνωση. Να προσεύχεσαι στο Θεό γι’ αυτούς. “Αγαπάτε τους εχθρούς υμών, ευλογείτε τους καταρωμένους υμάς” (Ματθ. 5,44). Να λες μέσα σου: Δεν είμαι εγώ αυτός που συκοφαντούν, αλλά τα πονηρά πάθη μου, που σαν έχιδνα φωλιάζει στην καρδιά μου και η οποία ξεσηκώνεται, με το που ακούει να μιλούν εναντίον της. Ίσως, οι καλοί αυτοί άνθρωποι, να την βγάλουν από μέσα μου, με τα καυστικά λόγια τους και ίσως τότε η καρδιά μου ηρεμήσει”. Να δοξολογείς τον Θεό, όταν σε ταπεινώνουν. Εκείνοι που υπομένουν την ατιμία εδώ, δεν θα την υποστούν στον άλλο κόσμο… (Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης)
  • Ο αδύναμος προσεύχεται να μην τον συκοφαντήσουν, ενώ ο θαρραλέος προσεύχεται, να τον βοηθήσει ο Θεός, να μην συκοφαντήσει κανέναν, ούτε δια των λόγων, ούτε δια των έργων. (Άγιος Αμβρόσιος της Όπτινα)
  • Η συκοφαντία είναι το απαισιότερο φάσμα του μίσους και της κακότητας και το οδυνηρότερο τραύμα γι’ αυτόν που την υφίσταται. Η συκοφαντία είναι το αμυντικό όπλο της κατωτερότητας. Επειδή δεν μπορεί να σκεπάσει τη γύμνωση και ευτέλειά της, προσπαθεί να αμαυρώσει αυτούς που βρίσκονται πιο ψηλά για να δικαιωθεί, όπως νομίζει. (Γέροντας Ιωσήφ ο Βατοπαιδινός)
  • Ο αδικούμενος και ο συκοφαντούμενος στον κόσμο τούτο, είναι μεγαλομάρτυς και μάλιστα με αναίμακτο μαρτύριο και έχει στέφανο μεγαλομάρτυρα, όπως για παράδειγμα είναι ο Άγιος Νεκτάριος. (Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα)
  • Και τι δεν είπαν και δεν είπαν και θα λένε πάντοτε, για τους Αγίους του Θεού, οι διεφθαρμένοι άνθρωποι, τα όργανα του διαβόλου, λόγω του φθόνου τους. Για παράδειγμα: Τον Μέγα Αθανάσιο τον κατασυκοφάντησαν ως μέγα εγκληματία, ότι είχε κόψει το χέρι κάποιου μοναχού. Επίσης τον κατηγόρησαν ως ανήθικο και μάλιστα σε μία σύνοδο παρουσίασαν μια γυναίκα, η οποία άφριζε και έλεγε: Ναι, ναι, τον είχα φίλο τον Αθανάσιο! Απεδείχθη τελικά, ότι δεν τον ήξερε ούτε καν στο πρόσωπο! Κάτι ανάλογο είχε συμβεί και με τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο, όταν είχε βρεθεί στην Αλεξάνδρεια. Κάποιοι που τον φθονούσαν, τον αποκάλεσαν πόρνο και έβαλαν μια γυναίκα να λέει: Δώσε μου Γρηγόριε τα λεφτά μου που μου χρωστάς από… Και επειδή αυτή η πόρνη φώναζε, ο Γρηγόριος αποδέχτηκε κατά ανάγκη, ότι την χρωστάει λεφτά και διέταξε έναν φίλο του να την πληρώσει. Εκείνη μόλις πήρε τα χρήματα στο χέρι της, αμέσως δαιμονίστηκε και φώναζε: Όχι, όχι, ο Γρηγόριος είναι αθώος! Ως ανήθικοι συκοφαντήθηκαν επίσης ο Άγιος Νεκτάριος και ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. Μάλιστα ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, λόγω των συκοφαντιών, αναγκάστηκε να γράψει το βιβλίο του, ”περί συχνής Θείας Μεταλήψεως” ανώνυμα. Ακόμα του αλλοίωσαν κάποιες θέσεις του μέσα στο ”Πηδάλιο”, για να τον βγάλουν αιρετικό. Και το χειρότερο… του εξαφάνισαν ένα βιβλίο με σχόλια στον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, γιατί ήταν βιβλίο που τυπώνονταν στην Ευρώπη (και ήταν καταπέλτης κατά των Παπικών). Και ο Άγιος ισχυρίστηκε, ότι του κατέστρεψαν, το καλύτερό του βιβλίο! (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)
  • Πρώτα σας ειρωνεύονται, μετά σας καταδιώκουν και στο τέλος σας συκοφαντούν… (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)
  • Περισσότερο καρτερικοί να είμαστε όταν μας συκοφαντούν, παρά όταν μας λιθοβολούν. (Αντισθένης)
  • Όποιος αγαπάει, δεν προσέχει στις συκοφαντίες. (Ευγένιος Βούλγαρης)
  • Από τα άγρια θηρία, το χειρότερο δάγκωμα το κάνει ο συκοφάντης, ενώ από τα ήμερα ο κόλακας. (Διογένης)
  • Η συκοφαντία είναι η πιο δόλια κακία. (Στοβαίος)
  • Η συκοφαντία μοιάζει με τη φλόγα, που μαυρίζει όσα δεν μπορεί να κάψει. (Τάκιτος)
  • Καμιά εκδίκηση δεν μπορεί να συγκριθεί με σιωπηλή περιφρόνηση, επειδή αυτή αποτελεί θάψιμο του συκοφάντη, στη λάσπη της δικής του μηδαμινότητας. (Γκρασιάν)
  • Όπως τα σκουλήκια ρίχνονται στα καλύτερα φρούτα, έτσι και η συκοφαντία χτυπάει τους άξιους ανθρώπους. (Βάκων)
  • Συκοφαντώντας, συκοφαντώντας, κάτι θα μείνει… (Βάκων)
  • Με το να λερώνεις τους άλλους, δεν καθαρίζεσαι εσύ. (Τέννυσον)
  • Να συκοφαντήσεις έναν έντιμο άνθρωπο είναι το ίδιο εύκολο, όπως και να σκοτώσεις εκείνον που κοιμάται. (Κοτσέμπου)
  • Η συκοφαντία είναι η δύναμη των δειλών και η εκδίκησις των ανάνδρων. (Τζόνσον)
  • Μπορείτε να σωθείτε από το δηλητήριο της έχιδνας, αλλά όχι και από εκείνο της συκοφαντίας. (Ρενάν)
  • Αυτοί που λαλούν και αυτοί που ακούουν συκοφαντίες, είναι άξιοι κρεμάσματος. Οι πρώτοι από τη γλώσσα και οι δεύτεροι από τα αυτιά. (Πλαύτος)
  • Ο σωστός τρόπος να αντιμετωπίσεις τη συκοφαντία είναι να την περιφρονήσεις. Αν προσπαθήσεις να την αντικρούσεις ή να την διαψεύσεις, θα σε νικήσει… (Αλέξανδρος Δουμάς)
  • Το πρώτο βήμα για να κερδίσω τον συκοφάντη μου είναι να νικήσω το δικό μου πάθος για εκδίκηση.
  • Στον ήλιο λάσπη δεν κολλά. Και στους έξοχους και έντιμους ανθρώπους η συκοφαντία δεν βρίσκει ανταπόκριση…
  • Πετάνε στα λουλούδια κοπριές και αυτά τις μεταποιούν σε ανθό και άρωμα. Και όταν παρομοίως μας πετάνε σκουπίδια και συκοφαντίες, αυτά με την Χάρη του Θεού, μεταποιούνται σε αιώνιες ευλογίες για εμάς.
  • Οι συκοφαντίες και οι διαβολές είναι σπινθήρες, τους οποίους αν δεν φυσήξεις, θα σβήσουν μόνοι τους.
  • Σας συκοφαντούν; Υπομείνατε… Θα είναι αντιστάθμισμα, για εκείνο που πραγματικά φταίτε.
  • Το ασήμια και αν λασπωθεί, την λάμψη του δεν χάνει.
  • Όσοι νομίζουν ότι ρίχνουν στάχτη στα μάτια των άλλων… απλά μαυρίζουν τα χέρια τους!
  • Όσοι δεν μπορούν να σε φτάσουν, προσπαθούν να σε μειώσουν…
  • Ρίξε λάσπη και τα χέρια σου θα λερωθούν, ακόμη και αν η λάσπη έπεσε στον στόχο της.
  • Του φιδιού το δάγκωμα ύστερα πονεί. (Οι συκοφαντίες στο τέλος επενεργούν.)
  • Το δέντρο που έχει τον καρπό, αυτό πετροβολιέται…
  • Στον ήλιο λάσπη δεν κολλά.
  • Εκείνος που με συκοφαντεί πίσω από την πλάτη μου, με φοβάται, εκείνος που με παινεύει ανοιχτά, με περιφρονεί. (Ανατολίτικη σοφία)
  • Κάποιος από τους συνεργάτες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τον πλησίασε κάποτε και άρχισε να κατηγορεί με πάθος κάποιο πρόσωπο. Ο Μέγας Αλέξανδρος έκλεισε με την παλάμη του το ένα αυτί και άκουγε με ψυχρότητα. Όταν έκπληκτος ο συκοφάντης ρώτησε τον Μέγα Αλέξανδρο, γιατί το έκανε αυτό, εκείνος του απάντησε: ”Σε άκουσα προσεκτικά, αλλά με το ένα αυτί. Με το άλλο, θα ακούσω αυτόν που κατηγορείς. Τότε θα καταλάβω ποιός από τους δύο έχει δίκαιο”.

Πηγή: https://isychastis7.webnode.gr/peri-sykofantias/

Κοινοποίηση άρθρου:
Κατηγορία: Άγιοι, Πνευματική Ζωή

Σχετικά άρθρα